بلاگ

قهوه اسپرسو چیست؟

قهوه اسپرسو (espresso) چیست؟

قهوه اسپرسو نام یک دانه خاص نیست یا حتی میزان خاص و مشخصی از روست(برشته کاری) دان قهوه نیست بلکه اسپرسو یک روش عصاره گیری و روش دم کردن قهوه است.

نوشیدنی ایتالیایی و از ریشه اکسپرس به معنای سریع گرفته شده است.
ایده مبدع روش اسپرسو در واقع عصاره گیری از قهوه در مدت زمان کوتاهی حدود ۳۰ ثانیه بوده است.
قهوه اسپرسو با عبور دادن آب نزدیک نقطه جوش با فشار زیاد از روی پودر قهوه که مناسب برای این روش آسیاب شده‌اند ( تقریبا مثل دانه های شکر) درست می شود.

نحوه دم آوری :

برای این منظور دو راه کلی وجود دارد یکی استفاده از قوری موکاپات یا قهوه جوش روگازی که مخترع آن آقای بیالتی بوده دوم استفاده از دستگاه های برقی یا اسپرسو ماشین ها، که در دو رده صنعتی و نیمه صنعتی وجود دارند و اولین بار آقای لوئیجی بِتزِرا، در سال ۱۹۰۳ آن را در شرکت خودش اختراع کرد.

موکاپاتاسپرسو ساز خانگی و صنعتی

 

 

ما می‌توانیم هر دان قهوه ای را با هر درجه برشته شدن و رنگ آن ، چه قهوه‌ای روشن چه خیلی تیره، مناسب دستگاه اسپرسو ساز خودمان آسیاب کنیم و به روش اسپرسو آن را دم آوری و عصاره گیری نماییم.
انتخاب دان یا میزان برشته بودن و رنگ دانه قهوه به ذائقه و سلیقه مشتری و مورد مصرف آن بر می گردد.

قهوه اسپرسو خیلی غلیظ هست و در بین نوشیدنی های بر پایه قهوه از بیشترین میزان کافئین در واحد حجم برخوردار است.

مناسب مطالعه و ...
دو  اصطلاح پرکاربرد در مورد استفاده  قهوه اسپرسو :

شات: واحد اندازه گیری اسپرسو حدودا بین ۲۵ تا ۳۰ میلی لیتر (سی سی) است که گاهی از کلمه سینگل شات هم استفاده می‌شود که به همین معنا یعنی یک شات است.

دابل شات: اسپرسو معادل ۵۰ الی ۶۰ سی سی

قهوه های فول کافئین، روما و پارما از محصولات الو قهوه جزء ترکیبات منحصر به فردی است که می توانید برای  تهیه اسپرسو استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *